1 Nisan 2016 Cuma

ISO9001:2015 Güncelleme Bilgilendirmesi: 3.part


ISO9001:2015 Güncelleme Bilgilendirmesi 3.part:

5 -LİDERLİK
5.1-Liderlik ve Taahhüt
5.1.1-Genel 
a) Kalite yönetim sisteminin etkinliği için hesap verilebilirliği,(N)
b) Kalite politikası ve kalite amaçlarının oluşturulduğu ve bunların kuruluşun stratejik yönü ve bağlamı ile uyumluluğunun güvence altına alınması,(N)
c) Kalite yönetim sistemi şartlarının, kuruluşun iş prosesleri ile entegre olduğunun güvence altına alınması,(N)
d) Proses yaklaşımı ve risk temelli düşünmenin kullanımının teşvik edilmesi,(N)
e) Kalite yönetim sistemi için gerekli kaynakların varlığının güvence altına alınması,(N)
f) Etkin kalite yönetimi ve kalite yönetim sistem şartlarına uygunluğun öneminin paylaşılması,(N)
g) Kalite yönetim sisteminin amaçlanan çıktılarına ulaşmasının güvence altına alınması,(N)
h) Kalite yönetim sisteminin etkinliğine katkı sağlayacak kişilerin, işe alınması, yönlendirilmesi ve desteklenmesi,(N)
I) İyileştirmenin teşvik edilmesi,(N)
j) Diğer ilgili yönetim görevlilerinin (kendi sorumluluk alanlarına uygulanması bakımından) liderliğini göstermek için desteklenmesi.(N)
5.1.2-Müşteri Odağı
a) Müşteri ihtiyaçlarının ve uygulanabilir birincil ve ikincil 
mevzuat şartlarının tayin edildiği, anlaşıldığı ve düzenli olarak 
karşılandığını,
(N)
b) Ürün ve hizmetlerin uygunluğunu etkileyebilecek risk ve 
fırsatlar ile müşteri memnuniyetinin arttırılması için yeteneğin 
tayin edilmesi ve belirlenmesini,
(N)
c) Müşteri memnuniyetinin artırılması odağının sürdürülmesini

5.2-Politika
5.2.1-Kalite Politikasının Oluşturulması(NR)
Üst yönetim, aşağıdakileri karşılayan bir kalite politikasını oluşturmalı, uygulamalı ve sürekliliğini sağlamalıdır:
a) Kuruluşun amaç ve bağlamına uygun ve stratejik istikametini destekleyen,
b) Kalite amaçlarının belirlenmesi için bir çerçeve sağlayan,
c) Uygulanabilir şartları yerine getirme için bir taahhüt içeren,
d) Kalite yönetim sisteminin sürekli iyileştirilmesi için bir taahhüt içeren.

5.2.2-Kalite Politikasının Duyurulması(NR)
Kalite politikası:
a) Dokümante edilmiş bilgi olarak var olmalı ve sürekliliği sağlanmalı,
b) Kuruluş içerisinde duyurulmalı, anlaşılmalı ve uygulanmalı,
c) İlgili tarafların erişimine uygun şekilde açık olmalıdır.(N)

*Politika hiçbirimiz için uzak bir kavram değil. Artık politikalarımızı müşterimize ve bağlı olduğumuz yasal kurumumuza açık tutuyoruz.

5.3-Kurumsal Görev,Yetki ve Sorumluluklar

Sorumluluk ve yetkilerin ;
Belirlenmesi, anlaşılması ve iletilmesi
Bu kapsamda;
-KYS‘ninISO 9001:2015 şartları ile uyumu,
-Proseslerin çıktıları,
-Üst yönetime raporlama,
-Müşteri odaklılık,
-KYS değişikliklerinin entegrasyonu,
konularında sorumluluklar belirlenmeli.
Kuruluş yönetiminden bir kişinin Yönetim Temsilcisi olarak atanma gerekliliği kaldırılmıştır.

*Artık bir yönetim temsilcimiz olmayacak fakat görevlerinin de bir kişiye bölüştürülmesi gerekiyor. Yani yine olgu kalmış adı yok. - Amaç şudur ki: Tek kişi sorumlu olmasın lider olsun ama görevler paylaştırılsın.


6-PLANLAMA
6.1-Risk ve Fırsatları Belirleme Faaliyetleri(N)
6.1.1-Kuruluş, kalite yönetim sistemini planlarken, Madde 4.1’de atıf yapılan hususları, Madde 4.2’de atıf yapılan şartları ve aşağıdakilere atıfta bulunması gereken risk ve fırsatların tayinini değerlendirmelidir:
a) Kalite yönetim sisteminin amaçlanan çıktısına/çıktılarına ulaşabileceğine güvence vermek;
b) İstenen etkileri geliştirmek,
c) İstenmeyen etkileri önlemek veya azaltmak,
d) İyileşmeye erişim.

*SWOT analizi burada değerlendirilecek bakınız 9001:2015 güncelleme bilgilendirmesi 2.part

6.1.2-Kuruluş aşağıdakileri planlamalıdır:(N)
a) Bu risk ve fırsatları belirleme faaliyetlerini,
b) Aşağıdakileri nasıl yapacağını:
1) Faaliyetleri kalite yönetim sistem prosesleri içerisine nasıl entegre edeceği ve uygulayacağını,
2) Bu faaliyetlerin etkinliğini nasıl değerlendireceğini.

Risk ve fırsatları ele alma faaliyetleri, ürün ve hizmetlerin uygunluğuna potansiyel etkisi ile orantılı olmalıdır.

6.2-Kalite Amaçları ve Bunlara Erişmek İçin Planlama(N)

6.2.1-Kuruluş, kalite yönetim sistemi için ihtiyaç duyulan ilgili fonksiyon, seviye ve proseslerde kalite amaçlarını oluşturmalıdır.(NR)
Kalite amaçları:
a) Kalite politikası ile uyumlu olmalı,
b) Ölçülebilir olmalı,
c) Uygulanabilir şartları dikkate almalı,
d) Ürün ve hizmetlerin uygunluğu ve müşteri memnuniyetini arttırmaya uygun olmalı,
e) İzlenmeli;(N)
f) Duyurulmalı;
g) Uygun şekilde güncellenmelidir.
Kuruluş, kalite amaçlarını dokümante edilmiş bilgi olarak
muhafaza etmelidir.

*Diyorki: 
Ne yapılacağını,
Hangi Kaynakların gerekeceğini,
Kimin sorumlu olacağını,
Ne zaman tamamlanacağını,
Sonuçların nasıl değerlendirileceğini belirlenmeli.

6.3-Değişikliklerin Planlanması(N)

Kuruluş kalite yönetim sisteminde değişiklik ihtiyacı tespit ederse, değişiklikler planlı şekilde gerçekleştirilmelidir.
Kuruluş aşağıdakileri değerlendirmelidir:
a)Değişikliklerin amaçları ve potansiyel sonuçlarını,
b)Kalite yönetim sistemini bütünlüğünü,
c)Kaynakların varlığını,
d)Yetki ve sorumlulukların belirlenmesi veya yeniden belirlenmesini.


7-DESTEK(NR)

7.1.1-Genel
a)Var olan iç kaynakların yetenekleri ve kısıtlamalarını,
b)Dış tedarikçilerden neyin tedarik edileceğini.

7.1.2-Kişiler
Kuruluş, kalite yönetim sisteminin etkili şekilde işletilmesi ile proseslerin işletilmesi ve kontrolü için gerekli personeli tayin ve tedarik etmelidir.

7.1.3-Altyapı(NR)
*Altyapı derken(Bina ve ilgili müştemilatı,Donanım ve yazılım dahil makine teçhizatı,Taşıma kaynakları,Bilgi ve iletişim teknolojisi)

7.1.4-Proseslerin işletimi için çevre(NR) (*Eski Çalışma Ortamı)
Sosyal,
Psikolojik,
Fiziksel faktörlerin kombinasyonu.

7.1.5-Kaynakların izlenmesi ve ölçümü
7.1.5.1-Genel

Kuruluş, ürün ve hizmetlerin şartlara uygunluğunu doğrulamak amacıyla izleme ve ölçme kullandığı zaman, geçerli ve güvenilir sonuçları güvence altına almak için ihtiyaç duyulan kaynakları tayin ve tedarik etmelidir.
a)Gerçekleştirilen belirli izleme ve ölçme faaliyet tipleri için uygun olduğunu,
b)Amaçlarına sürekli uygunluğu güvence altına almak için sürdürülebilir olduğunu.
Kuruluş, uygun dokumante edilmiş bilgiyi, izleme ve ölçüm kaynaklarının amaca uygunluğunun kanıtı olarak muhafaza etmelidir.

7.1.5.1-Genel(DOBİ)
Kaynaklar ; 
Belirlenmeli,
Sağlanmalı,
İzlenmeli ve ölçülmeli.
Kaynaklar; Amaca uygun ve yeterli.

7.1.5.2-Ölçüm izlenebilirliği(NR)
Ölçüm izlenebilirliği istendiğinde ya da kuruluş tarafından ölçüm sonuçlarının geçerliliği açısından uygunluk sağlamanın önemli bir parçası olarak görüldüğünde, ölçüm teçhizatı:
a) Uluslararası ve ulusal ölçüm standartlarına izlenebilir ölçüm standartlarına karşı, belirlenmiş aralıklarda veya kullanımdan önce kalibre edilmeli veya doğrulanmalı ya da her ikisi birden yapılmalı,
b) Durumlarını tayin etmek için tanımlanmalı,
c) Kalibrasyon durumu ve sonraki ölçüm sonuçlarını geçersiz kılacak şekilde ayarlamadan, hasardan ve bozulmadan korunmalıdır.
Kuruluş, ölçüm teçhizatının istenen amaç için uygun olmadığı zaman, önceki ölçüm sonuçlarının geçerliliğinin olumsuz şekilde etkilendiğini tayin etmeli ve gerekli uygun faaliyetleri gerçekleştirmelidir.

7.1.6-Kurumsal bilgi(N) 
Kuruluş, proseslerinin işletilmesi ürün ve hizmetlerinin uygunluğa erişmesi için ihtiyaç duyulan bilgiyi tayin etmelidir.
Bu bilgi sürdürülebilir olmalı ve gerekli şekilde ulaşılabilir olmalıdır.
Değişiklik ihtiyacı ve eğilimleri ele alındığı zaman, kuruluş, mevcut bilgi birikimini değerlendirmeli ve ihtiyaç duyulan herhangi bir ilave bilgiyi ve gerekli güncellemeleri nasıl kazanacağı veya bunlara nasıl erişebileceğini tayin etmelidir.

*Diyorki: Senin bildiğin 3.kişilerin bilmediği yöntem reçete sistem uygulama senin için kurumsal bilgi. Bunları koru ve nasıl ulaşılacağını belirle.
Örn:
a)İç kaynaklar (örneğin; fikri mülkiyet, tecrübelerden kazanılan bilgi, başarısızlıklar ve başarılı projelerden alınan dersler, dokümanteedilmemiş bilgi ve tecrübelerin yakalanması ve paylaşılması, proses, ürün ve hizmetlerdeki iyileştirmelerin sonuçları),
b)Dış kaynaklar (örneğin; standardlar, akademik çevreler, konferanslar, müşteri ve dış tedarikçilerden derlenen bilgi).

7.2-Yeterlilik(NR)
Kuruluş;
-Çalışanların yeterliliğinin belirlenmesi,
-Uygun eğitim, öğretim ve tecrübe,
-Seçme ve değerlendirme kriterleri.

7.3-Farkındalık(NR)(N)
Kuruluş, kontrolü altında çalışan kişilerin aşağıdakilerin farkında
olduğunu güvence altına almalıdır:
a) Kalite politikası,(NR)
c) İyileştirilmiş performansın faydaları dahil, kendilerinin kalite yönetim sisteminin etkinliğine katkıları,(N)
d) Kalite yönetim sistemi şartlarının yerine getirilmediği durumlarda müdahil olmak.(N)

7.4-İletişim(N)(*İlk defa bu kadar net)
Kuruluş; aşağıdaki hususlar dahil olmak üzere kalite yönetim sistemi ile ilgili gerekli olan iç ve dış iletişimleri belirlemelidir:

a)Neyle ilgili iletişim kuracağını,
b)Ne zaman iletişim kuracağını,
c)Kiminle iletişim kuracağını,
d)Nasıl iletişim kuracağını,
e)Kimin iletişim kuracağını

7.5-Dokümanteedilmiş bilgi(DOBİ)
7.5.1-Genel
Kuruluşun kalite yönetim sistemi aşağıdakileri içermelidir:
a) Bu standarddaistenen dokümanteedilmiş bilgiyi,
b) Kuruluş tarafından, kalite yönetim sisteminin etkinliğini arttırmak için belirlenen dokümante edilmiş bilgiyi.

7.5.2-Oluşturma ve güncelleme(NR)

a)Tanımlama ve açıklama (örneğin, bir başlık, tarih, yazar veya referans numarası);
b)Format (örneğin, dil, yazılım sürümü, grafikler) ve ortam (örneğin, kâğıt, elektronik);
c)Uygunluk ve kifayeti için gözden geçirme ve onay.

7.5.3-Dokümante edilmiş bilginin kontrolü(NR)
a)İhtiyaç olduğu yer ve zamanda kullanım için varlığı ve uygun olması,
b)Uygun şekilde korunduğu (örneğin, gizliliğin yok olması, uygun olmayan kullanım veya bütünlüğün kaybolması).

7.5-Dokümanteedilmiş bilgi (*ESKİ KAYIT KONTOLÜ)(NR)
7.5.3.2 - Dokümante edilmiş bilginin kontrolü için, kuruluş aşağıdaki faaliyetlerden uygulanabilir olanları belirlemelidir:
a)Dağıtım, erişim, kullanım ve tekrar kullanım,
b)Niteliğinin korunması dahil, arşivleme ve koruma,
c)Değişikliklerin kontrolü (örneğin, sürüm kontrolü),
d)Muhafaza ve elden çıkarma.
Kalite yönetim sisteminin planlaması ve işletimi için gerekli olduğu, kuruluş tarafından belirlenen dış kaynaklı dokümante edilmiş bilgi, uygun şekilde tanımlanmalı ve kontrol edilmelidir.
Uygunluğun kanıtı olarak muhafaza edilen dokümante edilmiş bilgi, istenmeyen değişikliklere karşı korunmalıdır. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder